otwórz widżet facebooka

E-faktury już obowiązują

Dodano 05 sierpnia 2005, wpis archiwalny Rozporządzenie w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur zostało podpisane w dniu 14 lipca. Zostało przygotowane przez Ministra Finansów w porozumieniu z Ministrem Nauki i Informatyzacji.

Rozporządzenie to umożliwia wystawianie oraz przesyłanie faktur przez podatników VAT w formie elektronicznej. Taki sposób wysyłania faktur będzie możliwy po uzyskaniu uprzedniej akceptacji odbiorcy faktury. Rozporządzenie przewiduje, iż faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:
  • bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
  • poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI).

Wybór jednej z ww. metod podpisu elektronicznego lub wymiany danych elektronicznych zależy od podatnika.

W elektronicznym wystawianiu, przesyłaniu i przechowywaniu faktur konieczność zastosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu wynika z konieczności zachowania bezpieczeństwa, wiarygodności, niezaprzeczalności, nienaruszalności i jednoznacznej identyfikacji wystawcy.

Konieczność zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralność treści wystawianych faktur, jak poinformowało Ministerstwo Finansów, wynika z Szóstej dyrektywy Rady UE (77/388/EWG z późn. zm.).

Forma zabezpieczenia faktury bezpiecznym podpisem elektronicznym jest dopuszczalna zgodnie z postanowieniami Szóstej dyrektywy.

Stosując podpis elektroniczny przedsiębiorcy wykorzystujący e-faktury, a także organy skarbowe będą mieć zagwarantowaną prawną jednoznaczność dokumentów przy zachowaniu łatwości w posługiwaniu się dokumentami elektronicznymi.

W sytuacji, gdy pojawią się inne możliwości zapewniające fakturom wystawianym w formie elektronicznej autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści katalog sposobów wystawiania faktur elektronicznych ma zostać rozszerzony.

Faktury przesłane w formie elektronicznej powinny być przechowywane przez odbiorcę w takim formacie, w jakim zostały wysłane. Natomiast dane gwarantujące autentyczność pochodzenia i integralność treści każdej faktury przesłanej w formie elektronicznej powinny być udostępniane organom podatkowym i organom kontroli skarbowej.

Ci z podatników, którzy zdecydują się na wystawianie faktur elektronicznych przed dniem 1 stycznia 2006 r. muszą wcześniej zawiadomić naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Poza EDI, który funkcjonuje w ramach zamkniętej grupy użytkowników i który musi być poprzedzony dwustronną umową regulującą sposób komunikacji pomiędzy stronami umowy, realizacja komunikacji elektronicznej zapewniającej integralność i niezaprzeczalność przesyłanych treści, nie jest obecnie w świetle polskiego prawa możliwa w inny skuteczny sposób, niż z zastosowaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego.

Forma zabezpieczenia faktury bezpiecznym podpisem elektronicznym jest w pełni dopuszczalna zgodnie z postanowieniami Szóstej dyrektywy.

Stosując podpis elektroniczny przedsiębiorcy wykorzystujący e-faktury, a także organy skarbowe mają zagwarantowaną prawną jednoznaczność dokumentów przy zachowaniu łatwości w posługiwaniu się dokumentami elektronicznymi - zapewnia Ministerstwo Finansów.
×