otwórz widżet facebooka

Zawodowe szkolenie dorosłych i odnawialne źródła energii

Dodano 10 listopada 2014, wpis archiwalny Zawodowe szkolenie dorosłych i odnawialne źródła energii

Dzięki stałej współpracy szkoły z Towarzystwem Umiejętności Rolniczych w Poznaniu oraz ośrodkiem kształcenia rolniczego DEULA w Nienburgu, corocznie odbywają się praktyki zawodowe dla uczniów technikum. Ośrodek DEULA przyjmuje grupy kursantów z wielu krajów i nadzoruje między innymi wymianę nauczycieli. W trakcie szkoleń przedstawiany jest model kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych
a także aktualne zagadnienia dotyczące działalności gospodarczej na wsi. W tym roku szkolenie obejmowało ochronę klimatu – CO2 , energochłonności oraz poszukiwanie nowych źródeł energii odnawialnej. „Niemcy są krajem, który ma jedną z najniższych stóp bezrobocia wśród młodzieży. Już ponad dziesięć lat temu postawiono w tym państwie na dualny system kształcenia oparty na równoległym kształceniu dwutorowym. W szkołach kształci się teoretycznie a praktyczny tor kształcenia przebiega w konkretnym zakładzie pracy, na maszynach i urządzeniach pracodawców. Dzięki temu nie ma rozdźwięku pomiędzy wyposażeniem szkół a firmami i nie wydaje się pieniędzy publicznych na maszyny
i urządzenia dla szkół, co bardzo obciążyłoby ich budżet” – stwierdza S. Adamiak. Najistotniejszym elementem takiego systemu kształcenia wydaje się system prawny
i system przepływu środków finansowych, które pozwalają pracodawcom kompensować koszty związane z praktyczną nauką zawodu w firmach. Pracodawcy niemieccy mają świadomość, że jeśli sami nie zadbają o uzupełnianie załóg zakładów pracy w nowych, wykwalifikowanych fachowców, to w skutek odchodzenia starych pracowników na emerytury będą musieli stopniowo ograniczać produkcję. „W Niemczech to firmy zabiegają o młodych pracowników, podpisują umowy ze szkołami i wspólnie poszukują kandydatów na pracowników” – dodaje dyrektor ZSP-B w Tarcach. „Nie występuje tam roszczeniowa postawa pracodawców – nikt nie mówi: niech państwo wykształci pracowników, którzy są potrzebni w danej formie – pozyskiwanie ich odbywa się wspólnie.” Również egzamin zawodowy przebiega inaczej. Wiele kursów kończących się egzaminem nadającym kwalifikacje odbywa się u pracodawców – egzaminator przyjeżdża do zakładu pracy i tam sprawdza umiejętności pracownika – np. uprawnienia do pracy na wózkach widłowych. Inne egzaminy zawodowe odbywają się w dużych regionalnych ośrodkach egzaminacyjnych prowadzonych przez izby rzemieślnicze lub rolnicze a nie w szkołach, bo nie wszystkie zdołałyby zgromadzić odpowiednie wyposażenie. Nie powoduje to też zakłócenia pracy samych szkół. Szkolenie prowadzone w Niemczech w ramach programu Leonardo da Vinci pozwoliło polskim nauczycielom zapoznać się ponadto z technologią produkcji biogazu, siłowniami wiatrowymi, zasadami montażu i eksploatacji ogniw fotowoltanicznych, sposobu oszczędzania energii i surowców energetycznych. Wspólny wyjazd studyjny umożliwił również wymianę doświadczeń pomiędzy nauczycielami i dyrektorami szkół kształcących w zawodach rolniczych, którzy pochodzili z różnych stron Polski.

×