otwórz widżet facebooka

Nowy obowiązek dla księgowych z certyfikatem

Dodano 05 maja 2005, wpis archiwalny Nowy obowiązek wszedł w życie 18 kwietnia 2005 r. Wynika to z nowelizacji ustawy o doradztwie podatkowym i ustawy o rachunkowości (zmiany ogłoszone w DzU z 2005 r. nr 10, poz. 66).

Zmiana dotyczy tych, którzy mają prawo usługowo prowadzić księgi rachunkowe, a jednocześnie wykonują także inną działalność polegającą na prowadzeniu różnorodnych ewidencji dla celów podatkowych, takich jak podatkowa księga przychodów i rozchodów, ewidencja ryczałtu, karta podatkowa, deklaracje podatkowe osób fizycznych.

Dla doradców podatkowych zawsze były to czynności doradztwa. Jednak u usługowo prowadzących księgi rachunkowe nie były one tak klasyfikowane.

1 lutego br. nastąpiła zmiana; czynności te zostały zaliczone do doradztwa podatkowego również u podmiotów uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zmiana ta w stosunku do prowadzących usługowo księgi pociąga za sobą także zmiany w ubezpieczeniu. Od 18 kwietnia br. podmioty usługowo prowadzące księgi rachunkowe muszą ubezpieczyć się w zakresie wykonywanej działalności.

Dotychczas czyniły to, wykupując: - polisę ubezpieczenia obowiązkowego OC obejmującego ochroną szkody wynikające z usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i - polisę ubezpieczenia dobrowolnego, jeśli wykonywały inne usługi, np. ewidencje podatkowe dla osób fizycznych. Teraz sposób ubezpieczenia jest regulowany rozporządzeniem ministra finansów z 13 kwietnia 2005 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do wykonywania działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych (DzU z 2005 r. nr 61, poz. 537).

Jeśli idzie o doradców podatkowych, to przypomnijmy, że oni także są objęci obowiązkiem ubezpieczenia, tzn. muszą wykupić polisę ubezpieczenia obowiązkowego na sumę 10 tys. euro.

Dlaczego doradcy muszą wykupić polisę na 10 tys. euro, a inni, wykonujący niektóre czynności doradztwa podatkowego (tzn. usługowo prowadzący księgi rachunkowe), tylko na 5 tys. euro?

Odpowiedź kryje się w sformułowaniu "niektóre czynności". W ustawie o doradztwie podatkowym zakres czynności doradztwa podatkowego jest szeroki i obejmuje np. wydawanie opinii co do obowiązków podatkowych. Ci, którzy mają uprawnienia do prowadzenia ksiąg rachunkowych, mogą również wykonywać czynności z zakresu doradztwa podatkowego, ale tylko te o charakterze techniczno-rozliczeniowym, a więc te, które obarczone są mniejszym ryzykiem niż interpretowanie przepisów podatkowych.

Posiadane dotychczas dobrowolne OC trzeba było zamienić na obowiązkowe.

Zgodnie bowiem z rozporządzeniem podmiot uprawniony do prowadzenia ksiąg rachunkowych, wykonujący faktycznie czynności doradztwa podatkowego w dniu wejścia w życie rozporządzenia, musiał najpóźniej 18 kwietnia 2005 r. zawrzeć dodatkową umowę ubezpieczenia OC w zakresie wykonywania czynności doradztwa podatkowego. Oznacza to, że wszyscy zainteresowani powinni byli wykupić polisę OC obowiązkowego z sumą na 5 tys. euro z tytułu wykonywania niektórych czynności doradztwa podatkowego. Po prostu ubezpieczenie dobrowolne należało zastąpić obowiązkowym przez rozwiązanie pierwszej umowy, zawarcie nowej i rozliczenie się ze składki.
×