otwórz widżet facebooka

Wybory 2020 - dopisz się do spisu, wpisz do rejestru

Dodano 04 czerwca 2020, wpis archiwalny Wybory 2020 - dopisz się do spisu, wpisz do rejestru

To już oficjalne – 28 czerwca odbędzie się pierwsza tura wyborów prezydenckich. Od wczoraj można dopisać się do spisu lub wpisać do rejestru wyborców przez internet.

Czym różni się dopisanie do spisu wyborców od wpisania do rejestru wyborców?

Jeśli osoba uprawniona do głosowania chcę głosować tam, gdzie mieszka, a gdzie nie jest zameldowany i to nie tylko ten jeden raz, ale także w innych, przyszłych wyborach – powinien wpisać się do rejestru wyborców. Natomiast jeśli osoba uprawniona do głosowania  wie, że tylko tego jednego dnia nie będzie przebywać w miejscu zamieszkania, powinna dopisać się do spisu wyborców w miejscu, w którym akurat wtedy będziecie. Będzie to działanie jednorazowe.

Wpis do rejestru wyborców

Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców

Co przygotować? – dokumenty podstawowe: Profil zaufany, skan lub zdjęcie dowodu osobistego i elektroniczną wersję innego dokumentu, który potwierdza miejsce naszego stałego zamieszkania. Taki załącznik ułatwi urzędnikowi podjęcie decyzji i może przyspieszyć rozpatrzenie wniosku.

Co przygotować? – dokumenty dodatkowe: Umowa najmu mieszkania, oświadczenie właściciela (najemcy) mieszkania, rachunek za prąd, na którym są nasze dane, umowa o pracę, karta mieszkańca, itp.

W tym przypadku kluczowe jest działanie z odpowiednim wyprzedzeniem. Wpis nie następuję bowiem automatycznie, wymaga rozpatrzenia wniosku, a później decyzji urzędnika. Przed wydaniem decyzji urzędnicy muszą zweryfikować, czy mieszkamy tam, gdzie deklarujemy. – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Jeśli nie masz profilu zaufanego, załóż go.

Wszystkie dokumenty przygotowane. Co dalej?

Krok 1: Na GOV.pl wybierz e-usługę Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców.

Krok 2: Kliknij przycisk Złóż wniosek i zaloguj się profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz).

Krok 3: Wybierz obywatelstwo.

Krok 4: Zaadresuj wniosek – wybierz urząd gminy, w której mieszkasz lub przebywasz na stałe.

Krok 5: Podaj dane dowodu osobistego (nazwę i numer) – dołącz skan lub zdjęcie tego dokumentu.

Krok 6: Dołącz dodatkowe załączniki, które pozwolą zweryfikować miejsce Twojego stałego zamieszkania.

Krok 7: Podaj adres stałego miejsca zamieszkania/przebywania i zaznacz oświadczenie, że pod nim mieszkasz.

Krok 8: Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz). Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (www.GOV.pl) i podany we wniosku adres e-mail.

Czekaj na odpowiedź z urzędu. Samo wysłanie wniosku nie oznacza wpisania do rejestru wyborców.

Urzędnik może skontaktować się z Tobą pocztą tradycyjną, e-mailem, telefonicznie lub przez skrzynkę na koncie Mój GOV. Sprawdzaj swoją skrzynkę - jeśli odpowiesz na wiadomość urzędnika, przyspieszy to załatwienie sprawy.

Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców urzędnik podejmie w ciągu 5 dni od złożenia wniosku. Otrzymasz ją pocztą tradycyjną lub na skrzynkę na koncie Mój GOV. Jeżeli w ciągu 5 dni nie otrzymasz korespondencji, skontaktuj się z urzędem. Bez tej decyzji lub gdy decyzja będzie odmowna, nie znajdziesz się w rejestrze wyborców. Oznacza to, że nie zagłosujesz w gminie, do której wysyłasz wniosek.

Urzędnik może wpisać Cię tylko do jednego rejestru. Usługa jest bezpłatna.

Uwaga! E-usługa jest wyłączana na pięć dni przed wyborami.

Dopisanie do spisu wyborców

Dopisz się do spisu wyborców

Jedynym, co powinieneś przygotować, aby skorzystać z tej e-usługi jest profil zaufany i adres, pod którym będziesz w dniu wyborów.

Jak to zrobić?

Krok 1: na GOV.PL wybierz e-usługę Dopisz się do spisu wyborców.

Krok 2: Kliknij przycisk Dopisz się do spisu wyborców i zaloguj się profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz).

Krok 3: Wypełnij wniosek. Wskaż powód, dla którego chcesz dopisać się do spisu wyborców.

Krok 4: Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz). Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (www.GOV.pl) i podany we wniosku adres e-mail.

Jeśli urzędnik stwierdzi we wniosku braki lub błędy, skontaktuje się z tobą: telefonicznie, pocztą tradycyjną, e-mailem lub przez na koncie Mój GOV. Sprawdzaj swoją skrzynkę – jeśli odpowiesz na wiadomość urzędnika, przyspieszy to załatwienie sprawy.

Usługa jest bezpłatna.

Uwaga! E-usługa jest wyłączana na pięć dni przed wyborami.

Jeśli nadal masz wątpliwości, którą usługę wybrać, odpowiedz na kilka prostych pytań.

Korespondencyjnie

W tych wyborach można wziąć udział tradycyjnie lub korespondencyjnie. Dziś na portalu GOV.pl ruszy e-usługa umożliwiająca zgłoszenie chęci głosowania korespondencyjnego.

 

×