otwórz widżet facebooka

Rowerowe

TRANSWIELKOPOLSKA TRASA ROWEROWA (38,6 km)

Odcinek południowy Poznań – Siemianice
POGORZELICA - Śmiełów - Żerków - Pawłowice - Stęgosz - Radlin - Wilkowyja - Annapol - Jarocin - Wola Książęca - Twardów - KURCEW

Ruszamy od promu w Pogorzelicy, za przystankiem PKS w lewo. Betonowym mostkiem przekraczamy rzeczkę Odczepichę, a potem kierujemy się w lewo, mało uczęszczanymi asfaltowymi drogami, aż do Śmiełowa. Po dotarciu do skrzyżowania w kształcie litery T, skręcamy w prawo. Kilkaset metrów przed mostami na Lutyni, w otoczeniu 5 pomnikowych dębów, znajduje się głaz upamiętniający pobyt Adama Mickiewicza na Ziemi Żerkowskiej w 1831r. W Śmiełowie po lewej - pałac Gorzeńskich z 1797 r., a wokół niego urokliwy park krajobrazowy. Dalej szlak wiedzie szosą na Żerków - stromo na wzniesienia masywu Łysej Góry (161 m n.p.m.), gdzie znajduje się punkt widokowy na panoramę Pradoliny Warciańsko-Odrzańskiej. Sam szczyt umiejscowiony jest w lesie, ok. 1,5 km na południowy wschód, przy szlaku zielonym) W Żerkowie zobaczymy neobarokowy kościół ewangelicki z 1904 r., w którym mieści się "Galeria Żerków". Nad miastem króluje żelbetowa wieża przekaźnikowa z 1962r., na wzniesieniu - barokowy kościół św. Stanisława z I poł. XVIII w. Z Żerkowa kierujemy się do Pawłowic, Stęgoszy i Radlina. W ostatniej z miejscowości romantyczne ruiny dworu Opalińskich z II poł. XVI w. Dalej jedziemy przez Wilkowyję i Annapol do Jarocina. Podążając ulicami Żerkowską i Okrężną, przecinamy ul. Św. Ducha i kierujemy się do Woli Książęcej. Malownicza droga przeprowadza nas przez most na Lutyni, a po pokonaniu niewielkiego podjazdu, z lewej strony wyłoni się XIX-wieczny pałac w Słupi (Wola Książęca). Stamtąd podążamy za drogowskazem na Kurcew. Po prawej stronie widać dolinę górnej Lutyni. Na łąkach nad Lutynią zachowały się dawne urządzenia młyna wodnego (tamy, jazy) i budynek maszynowni. W Twardowie droga zakręca łukiem w prawo, prosto na pseudoromański kościół św. Piotra i Pawła z 1898 r. Chwilę wcześniej, po prawej stronie, widoczny dwór Żychlińskich z II poł. XIX w. Po wyjechaniu ze wsi kierujemy się do Kurcewa. W miejscowości, po lewej stronie, ruiny neoklasycznego dworu z poł. XIX w. w parku krajobrazowym z 2 stawami, potężnymi dębami i pozostałościami alei grabowej. Kierując się na Korzkwy, opuszczamy powiat jarociński.

ROWEROWY PIERŚCIEŃ JARACZEWA - 68,3 km

Rusko – Strzyżewko – Bruczków – Łowęcice - Nowa Cerekwica – Wojciechowo – Skoków- Borek Wlkp. – Jeżewo – Niedźwiady – Ługi – Włościejewice – Mchy – Sebastianowo – Chwałkowo Kościelne – Drabinek – Panienka – Bielejewo – Zalesie – Góra – Parzęczew- Nosków – Rusko – Wojciechowo.

Opis szlaku okalającego Jaraczewo zaczyna się od wsi Rusko, przy szkole, w obrębie której mieścić ma się schronisko młodzieżowe. Za szkołą szlak skręca w prawo w wąska asfaltową drogę (ul. Strzyżewska), prowadząca do Strzyżewka, w którym szlak skręca w prawo w kierunku Nowej Cerekwicy. Dalej szlak biegnie przez las, w której droga wije się najpierw po łuku w prawo, następnie w lewo i raz jeszcze w prawo wychodząc z lasu. Za lasem szlak skręca w lewo i biegnie wśród pól. Po kilkuset metrach droga skręca wprawo i dociera do skrzyżowania asfaltowych dróg, na którym szlak skręca w lewo za drogowskazem do Borku. Po 1 km szlak skręca w prawo w brukowa drogę, którą opuszcza 400 metrów dalej skręcając w lewo, w trawiasta wśród polna drogę prowadząca w kierunku Bruczkowa. Po 1200 m dociera do asfaltu, na który wbiega, skręcając w prawo i 2300 m dalej, dobiega do Łowięcic do krzyżówki, z której widać kościół poewangelicki. Szlak skręca w prawo i dochodzi do Cerekwicy. We wsi, po lewej stronie drogi, ciekawy dworski kompleks parkowy. Za ogrodzeniem parkowym szlak skręca w lewo, za drogowskazem do Noskowa. Z lewej strony mija kościół i chwile za nim skręca w lewo w nieutwardzona drogę. Po 1300m droga doprowadza do asfaltu, na który szlak wbiega skręcając w prawo. Dalej wijącą drogą, najpierw po łuku w lewo, następnie w prawo i jeszcze raz w lewo dobiega szlak do Wojciechowa. Po osiągnięciu drogi z pierwszeństwem przejazdu, szlak skręca w prawo, a dalej w lewo zgodnie z drogowskazem do Borku. W tym miejscu zaczyna się czarny szlak łącznikowy do Jaraczewa.

Wojciechowo - Niedźwiady

Z Wojciechowa szlak przez 4000 m biegnie prosta asfaltową drogą aż do skokowa. Kiedy główna droga skręca w prawo szlak biegnie prosto. Po dotarciu do drogi z pierwszeństwem przejazdu szlak skręca w prawo. Z lewej strony widoczny w oddali kościół w Borku Wielkopolskim. Przy kościele szlak skręca w prawo i kilkadziesiąt metrów dalej wiodąc ul. Zdzieską osiąga po 850 m rynek w Borku. Za znakiem „stop” skręca w prawo na rynek i kilka metrów dalej skręca w lewo. Biegnąc prosto ul. Dworcową opuszcza rynek by, po 900 m przeciąć przejazd kolejowy. Droga lekko po łuku skręca w prawo i prowadząc cały czas prosto, szlak dociera do Jeżewa. Po dotarciu do zabudowań wsi, szlak skręca w prawo za drogowskazem do Stawiszyna. Dalej w prawo po łuku w kierunku kościoła.
Za drewnianym kościołem skręca w lewo razem z droga główna. Po lewej stronie mija cmentarz, z którego roztacza się ładna panorama. Droga asfaltowa kończy się i zaczyna nieutwardzona, a następnie brukowana w dół. Szlak wjeżdża do lasu, przez który biegnie cały czas prosto – mając po prawej stronie zalew Jeżewo- aż do drogi asfaltowej w Niedźwiadach, na którą nie wbiega, ale skręca przed nią w lewo na drogę nieutwardzoną.

Niedźwiady - Chwałkowko Kościelne

W Niedźwiadach nieutwardzona droga po 900 metrach staje się brukowana a dalej dość piaszczysta. Szlak przecina kanał Obry, za którym roztaczają się malownicze przestrzenie. Po osiągnięciu skrzyżowania, przy którym stoi figura Matki Boskiej, szlak skręca w prawo, na drogę asfaltową. Dalej droga wiję się to w lewo to w prawo wchodząc do Włościejewic. Szlak biegnie w prawo skos (tak jak główna droga) , a następnie droga zakręca w prawo po łuku do Ługów. Za wsią zaczyna się las ( po lewej krzyż ). Szlak biegnie lekko pod górę, a dalej przez 4 km prosto. Po wyjściu z lasu szlak prowadzi wzdłuż zabudowań dużego gospodarstwa rolnego, za którym skręca w prawo i zaraz w lewo na główna drogę, która biegnie przez mchy. Na rozwidleniu dróg pierścień biegnie lekko po łuku w prawo, schodząc z drogi głównej i przy figurze Chrystusa skręca ponownie w prawo. Po 1km nieutwardzonej polnej drogi dociera do krzyża w Chwałkowie.

Chwałkowo Kościelne - Góra

Przy Krzyżu w Chwałkowie Kościelnym szlak skręca z drogi polnej w lewo, na drogę asfaltową. Następnie wiedzie wzdłuż zabudowań gospodarstwa rolnego, za którym skręca w lewo i po kilku metrach w prawo. Dalej biegnąc prosto zostawia z prawej strony i wybiega ze wsi. Po 2,5 km szlak wchodzi na teren gminy Jaraczewo i skręca po łuku w prawo na drogę z pierwszeństwem przejazdu. Następnie 2 km dalej szlak dociera do Panienki, skręca po łuku w lewo dochodząc do kościoła za którym skręca w lewo zgodnie z drogowskazem do Chwalęcina. Po 750 m skręca w prawo w kierunku Bielejewa. W Bielejewie na krzyżówce szlak wiedzie prosto w polna drogę, aż do rozwidlenia dróg, na którym skręca w lewo. Na horyzoncie las, do którego pierścień dociera. Kilkaset metrów dalej, las się kończy i szlak skręca w prawo na drogę asfaltową, która prowadzi do Zalesia. Przy przystanku autobusowym pierścień skręca w prawo skos i dobiega do drogi z pierwszeństwem przejazdu. Skręca w lewo za drogowskazem do Jarocina i wiedzie ładną aleją lipową. Po 650 m skręca w prawo w kierunku Góry. Dociera do drogi krajowej, którą przecina i biegnie pod górę prosto.

Góra - Rusko

Za miejscowością Góra po ok. 400m szlak skręca w lewo w aleję śródpolną (droga nieutwardzona), która prowadzi do przejazdu kolejowego. Następnie przecina tory kolejowe i na rozwidleniu dróg biegnie w lewo, wzdłuż zbiornika wodnego. Dalej pierścień wchodzi do Parzęczewa, w którym droga przechodzi w asfaltową. Za wsią szlak skręca w lewo, przechodzi przez mostek i prowadzi do granicy lasu, przed która skręca w prawo. Dalej szlak biegnie przez cały Nosków ulicą Szkolną. Na krańcu Noskowa szlak skręca lekko po łuku w prawo ul. Sportową. Dalej szlak biegnie 2,5 km prosto i przed Cerekwicą skręca w lewo w ul. Jabłoniową, by po 2 km dotrzeć do szkoły w Rusku.

Łącznik do Panienki – 9,4 km

Łącznik rozpoczyna się na rynku w Jaraczewie. Biegnie ruchliwą ul. Jarocińską by skręcić w lewo za drogowskazem do Chwałkowa. Po 500 metrach kończy się asfalt i zaczyna się bruk. Następnie szlak przecina kanał Obry i biegnie asfaltową drogą przez 900 m, skręca w prawo w drogę polną i na rozwidleniu odbija w prawo skos. Dalej biegnie prosto i dociera do lasu, przed którym skręca w prawo. Następnie 300 m wiedzie granica lasu i skręca w lewo w las. Przed skrętem piękna panorama Jaraczewa. 700 m dalej szlak przecina skrzyżowanie leśne i biegnie prosto do końca lasu, za którym skręca w prawo w trawiastą kończąca się po 800 metrach – na skrzyżowaniu – drogę. Łącznik skręca w lewo i w leśną drogę, prowadzącą do prostopadłej drogi z płyt i skręca w lewo. Dalej szlak przebiega koło zbiornika wodnego który zostawia z lewej strony i wiodąc prosto dociera do lasu, przed którym skręca w prawo
w kolejną drogę z betonowych płyt, doprowadzającą lekkim zjazdem do Panienki.

Łącznik do Niedźwiad – 9,2 km

Szlak rozpoczyna się na rynku w Jaraczewie. Biegnie ruchliwą ul. Gostyńską aż do ul. Topolowej, w którą skręca w prawo. Dalej prowadzi prosto nieutwardzoną drogą prostą, po 1700 m przecinając ul. Łukaszewską i skręcając w ul. Okrężną. 1400 metrów dalej szlak skręca w prawo i po 1150 m skręca po raz kolejny w prawo. Dwa kilometry później szlak dociera do ul. Jaraczewskiej i skręca w lewo w asfaltową drogę biegnąca do Niedźwiad.

Łącznik do Wojciechowa – 5,1 km

Szlak rozpoczyna się na rynku w Jaraczewie. Biegnie ruchliwą ul. Gostyńską, aż do ul. Topolowej, w którą skręca w prawo. Następnie skreca w pierwsza z kolei polną drogę w lewo by po 1400 m dotrzeć do Łukaszewa, w którym skręca w lewo na drogę asfaltową. Dalej, przecinając drogę krajową, biegnie cały czas prosto, by po 2750 m dotrzeć do Wojciechowa.

Łącznik do Parzęczewa - 8,3 km

Szlak rozpoczyna się na rynku w Jaraczewie i biegnie ruchliwą ul. Jarocińską aż do wsi Łobez, w której skręca w prawo i wiedzie prosto nieutwardzoną drogą. Kilkaset metrów dalej, szlak skręca po łuku w lewo i wbiega prosto do lasu. Po osiągnięciu rozwidlenia na Łobzowiec, w lesie, szlak biegnie w lewo. Dalej prosto trochę piaszczystym leśnym duktem do asfaltowej drogi, którą przecina, by dotrzeć do torów kolejowych w Górze, przed którymi skręca w lewo w kierunku stacji kolejowej. Za stacją szlak skręca w prawo, przecina tory kolejowe i asfaltową drogą biegnie prosto, by po kilkuset metrach przejść w polną nieutwardzoną drogę (droga główna skręca w lewo). Następnie śródpolną drogą, wbiega do lasu, w którym skręca w lewo i po 400 metrach dobiega do asfaltowej drogi, którą przebiega pierścień dookoła Jaraczewa.

Łącznik do Jarocina – 12,1 km

Szlak zaczyna się w Noskowie przy drewnianej rzeźbie, nieopodal kościoła na ulicy Okrężnej. Następnie – za sklepem – na rozwidleniu dróg, biegnie po łuku w lewo i dalej cały czas ładnym asfaltem. Dociera do drogi z pierwszeństwem przejazdu i skręca w nią w prawo. Po 400 m odbija w lewo, doprowadza do skraju lasu i biegnie w prawo po łuku. Dalej wiedzie prosto i przed wsią Dabrowa skręca w prawo. Następnie prowadzi bardzo malowniczą drogą w dół, prosto do Roszkowa. Na krzyżówce biegnie prosto przy zabudowaniach rolnych a dalej w lewo po łuku, by we wsi skręcić w prawo. Siedemset metrów dalej odbija w lewo by w dość ruchliwą drogę powiatową i po 1800 m w lewo skos przecina drogę krajową, by wprowadzić do lasu. Po 500 metrach przecina tory i po kolejnych 200 skręca w prawo w wąską, leśną ścieżkę, którą biegnie prosto 800 metrów przebiegając przez kamienny mostek i przecinając prostopadły leśny dukt. U granicy lasu skręca w lewo i po chwili w prawo wybiegając z lasu. Dalej szlak przebiega już przez Jarocin ulicą Wł. Broniewskiego prosto. Skręca w prawo, w ulicę Staszica i przecina tory kolejowe, za którymi skręca w lewo w ulicę Marcinkowskiego, którą biegnie wzdłuż torów aż do drogi z pierwszeństwem przejazdu, w którą to skręca w lewo. Po kilku metrach zaraz za wiaduktem, pod którym przebiega, skręca w prawo i wraz ze szlakami pieszymi (czerwonym i niebieskim) biegnie pod górę aż do stacji kolejowej.

Łącznik do Lipówki – 2,3 km

Szlak rozpoczyna się przy figurze Matki Boskiej, na skraju wsi Ługi. Od figury podąża prosto, do lasu. Następnie przebiega przez kamienny mostek i po 1100 m skręca w lewo, w szeroko, piaszczystą drogę. Trzysta metrów dalej skręca w prawo (koło starej leśniczówki) i prowadzi, szeroką drogą, przez las docierając po 900 metrach do zielonego, rowerowego szlaku ,,Pagórki Dolskie’’ biegnącego do Dolska.

Łącznik do Brzóstowni – 3,5 km

Łącznik rozpoczyna się w Mchach tuz przy kościele. Biegnie w kierunku Książa Wlkp. po łuku w prawo, a następnie 3 km prostą asfaltową drogą, by dotrzeć do zielonego rowerowego ,,Szlaku Kosynierów’’ prowadzącego do Książa Wielkopolskiego.