otwórz widżet facebooka

Komercjalizacja, nie likwidacja

Dodano 16 października 2009, wpis archiwalny

Na stronie internetowej www.powiat-jarocinski.pl umieszczony został link, pod którym można przesłać zapytanie do starosty w  sprawie komercjalizacji szpitala.

Oto kilka pytań, na które odpowiada starosta Stanisław Martuzalski.


Dlaczego powiat jarociński przekształca szpital w spółkę z o.o.?

Spółka gwarantuje nowoczesny sposób zarządzania dostosowany do obecnej sytuacji rynkowej i dostosowany do sposobu działania, jaki jest przyjęty w Unii Europejskiej.

Majątek szpitala – spółki może być wykorzystany do pozyskiwania środków na nowe procedury, nowy sprzęt. Szpital będzie mógł dzięki temu szybciej się rozwijać.

Spółka będzie prowadziła sama politykę gospodarczo – ekonomiczną i jednocześnie odciąży finanse powiatu od inwestycji realizowanych w szpitalu, co pozwoli samorządowi powiatu inwestować więcej środków w przedsięwzięcia drogowe, oświatowe i z zakresu pomocy społecznej.

Przekształcenie jest potrzebne po to, by nasz szpital stał się konkurencyjny dla innych placówek. W dobie pojawiających się na rynku medycznym sieci szpitali, ważne jest by jarociński szpital do tej sieci został wpisany. Pojawia się wówczas możliwość wykorzystania wiedzy i umiejętności tych samych lekarzy np. w czterech czy pięciu szpitalach. Takie zarządzanie kadrą lekarską przynosi efekt ekonomiczny po stronie kosztów, a co za tym idzie efektywniejsze funkcjonowanie placówki.

 

Likwidacja szpitala, czy sposobu zarządzania?

Trzeba wyraźnie podkreślić, że powiat nie likwiduje szpitala. Jarociński szpital nadal będzie bezpłatnie leczył pacjentów. W obecnym stanie prawnym likwidacja Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej jest jedyną możliwą drogą w kierunku przekształcenia szpitala w spółkę prawa handlowego, której właścicielem będzie powiat jarociński. Pod pojęciem likwidacja nie kryje się zamiar zlikwidowania placówki, tylko sposobu zarządzania szpitalem. Można powiedzieć więcej: przekształcenie szpitali chroni je przed ewentualną likwidacją, bo największym problemem SP ZOZ jest to, że przy trudnej sytuacji finansowej, gdy samorząd nie może wspomóc placówki środkami finansowymi, to wtedy właśnie może dojść do takiej sytuacji, że ten szpital w końcu zostanie zlikwidowany i nie będzie go w ogóle.

 

Czy decyzja o zmianie sposobu zarządzania jednostką była potrzebna? Może trzeba było zostawić ZZOZ  w takiej strukturze w jakiej jest?

Komercjalizacja szpitali jest nieunikniona. Wymuszają ją naturalne prawa rynku. Komercjalizacja pomaga w zarządzaniu szpitalem, np. usprawniając i skracając proces podejmowania decyzji. Ułatwia także spłatę zadłużenia, gdyż spółka zyskuje zdolność kredytową. Taki szpital może także zarabiać dodatkowe pieniądze za usługi wykonywane poza kontraktami z Narodowym Funduszem Zdrowia.

 

Czy nie będzie tak, że szpital przestanie świadczyć niedochodowe usługi i będzie leczył tylko te choroby, na których najwięcej zarobi?

Samorządy ustawowo są zobowiązane do zapewnienia pacjentom należytej opieki zdrowotnej i przekształcenie szpitala w spółkę tego nie zmieni. Poza tym po dokonaniu procesu przekształcenia całość udziałów pozostanie w rękach samorządu. Nic się nie zmienia w tym sensie, że nadal bez zgody powiatu nie będzie można zlikwidować żadnego oddziału. Natomiast zmienia się coś innego, zarząd spółki będzie mógł sam podejmować decyzje dotyczące poszerzenia przez szpital usług. Do tej pory dyrektor musiał to przeprowadzać za pomocą długiej i skomplikowanej procedury, poprzez społeczną radę działającą przy ZZOZ, zarząd i radę powiatu. W tej chwili wystarczy, że jeżeli pojawi się możliwość pozyskania nowego kontraktu czy pozyskania środków na jakąś procedurę, będzie je można uruchomić znacznie szybciej.

 

Jaka jest gwarancja, że w szpitalu - spółce nie będzie trzeba płacić pieniędzy za podstawowe leczenie?

Tę gwarancję dają kontrakty z Narodowym Funduszem Zdrowia i system ochrony zdrowia, który funkcjonuje w Polsce. W szpitalach już skomercjalizowanych żaden pacjent nie płaci za procedury, które są opłacane z NFZ. Szpital nie może prowadzić zabiegów odpłatnych w zakresie procedur, na które ma podpisany kontrakt z NFZ.

 

Jak dalej będzie wyglądała procedura likwidacyjna?  

Po zakończeniu likwidacji spółka przejmie kontrakt, który w tej chwili wykonuje szpital. Pacjent nawet nie zauważy, w którym momencie zmienił się podmiot zarządzający szpitalem.


Kto zasiądzie w radzie nadzorczej i zarządzie spółki?

Zakładamy, że rada nadzorcza, która będzie nadzorowała zarząd szpitala będzie składa się z trzech osób. W radzie powinni znaleźć się specjaliści z dziedziny prawa i ekonomii oraz manager ochrony zdrowia. Osoby, które uzupełniałyby się wiedzą przy tak ważnej spółce, jaką będzie nasz szpital. Natomiast zarząd spółki będzie jednoosobowy. Prezes zostanie wyłoniony w drodze konkursu. Będzie to osoba, która zaprezentuje najlepszy program funkcjonowania jarocińskiego szpitala na następne lata.

 

Czy zmiany wprowadzane w Jarocinie są sprawdzone?

Takie rozwiązania funkcjonują w kilkudziesięciu szpitalach w Polsce, m.in. w Pleszewie, Wrześni, Puszczykowie, czy Rawiczu. Żaden z tych szpitali, w przeciwieństwie do SP ZZOZ nie ma trudności finansowych. Jeżeli jest trudniejsza sytuacja na rynku służby zdrowia, bardzo szybko następują reakcje ze strony zarządu spółki. Na przestrzeni ostatnich lat powiat zaangażował ponad 30 mln zł w poprawę standardu jarocińskiego szpitala. Efekt jest widoczny, ale nadszedł czas na zmiany, żeby odciążyć budżet powiatu od dotowania szpitala. Wówczas samorząd będzie mógł inwestować większe środki na budowę dróg, potrzeby w oświacie, czy pomocy społecznej.

 

×